lördag 14 november 2009

Dagens skiva

Hej!

Jag har beslutat mig för att sluta vara så pretentiös och bara skriva supervälskrivna inlägg utan stavfel. Så nu tänkte jag mest avlägga en liten rapport från dagen...jag har varit på gymmet, check. Sedan åt jag en pizza och nu lyssnar jag på musik och hinkar kaffe.

På tal om musik har jag en favoritskiva som "läsnings"-skiva, dvs musik jag lyssnar på när jag läser. Den fungerar utmärkt som någon slags tematisk bakgrundsmusik, särskilt till lite mer fantasifulla, eller ockulta böcker. Jag läste senast Neil Gaimans "Fragile little things" med denna skiva i lurarna. Å andra sidan stannar jag ibland i läsningen och ryser till vid orgamiska passager i musiken, men det kan jag leva med. Överhuvudtaget är den annars befriad från en massa pockande ljud och fungerar ypperligt som en atmosfärisk ljudkuliss. Min senaste tanke är att läsa om Sagan om Ringen med denna skiva som bakgrundsmusik, då låtarna handlar om Midgård i olika form. Nu till skivan!

Summoning - Let mortal heroes sing your fame

Summoning är ett lite annorlunda band minnsann, bara två medlemmar om jag rätt för mig. Hursomhelst skiter jag fullständigt vart de är ifrån (Holland?) eller vilka personerna bakom musiken är för musiken är makalös. Alla deras låtar och skivor handlar om Midgård och händelserna i Sagan om ringen/Silmarillion - böckerna. De är dessutom fullständigt opretentiösa och man presenteras inte med några överdådiga, avancerade musikaliska onaniutflykter utan tyngdpunkten är på atmosfär, vackra melodier och stämning. Musikaliskt är de lite kniviga och klassas som "Atmosfärisk" black metal eller whatever, men metal är det då inte i ordets rätta bemärkelse. Det spelas knappt några riktiga instrument alls och det är mer som filmmusik med lite black-metal liknande sång. Skit samma vad det är! Det är bra som fan och många kan nog ha behållning av det, för det är relativt lättlyssnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar